Ajurvéda

Az ájurvéda a hosszú és boldog élet tudománya. Az ájurvéda a holisztikus gyógyászat szellemében a testünket és lelkünket irányító folyamatok harmonizálására törekszik, és tanulmányozói egyénileg is kivitelezhető tanácsokat, gyógymódokat ismerhetnek meg, amelyek által életük teljesebb, boldogabb és harmonikusabb lesz.
 Bár időben és kulturálisan távolinak tűnhet ez a gyógyító hagyomány, az ájurvéda ősi könyvei időtlen igazságokat és összefüggéseket írnak le, amelyek által mindenki megtalálhatja a belső harmónia és egészség felé vezető utat, saját egyéniségének és életvitelének megfelelően. Az ájurvéda alapelve: ismerd meg önmagad és válj önmagad gyógyítójává!

Az ájurvéda rendszere kimondja, hogy az élőlény a lélek, az elme, az érzékszervek és a test harmonikus egysége. Ha bármelyik alkotóelem vagy azok kölcsönhatása kibillen a dinamikus egyensúlyi állapotból, akkor megkezdődhet a betegségek kialakulása.
Az ájurvéda három dósáról, vagyis biológiai erőről beszél, amelyek irányító szerephez jutnak a szervezet összes (testi és pszichés) működésében: a váta (szél), pitta (tűz) és kapha (nyirok). Ezek az erők születésünktől fogva egy meghatározott, egyéni arányban vannak jelen a szervezetünkben. Ez az arány alkotja az ájurvédikus testtípust. Az ájurvéda tehát minden embert az egyéni testalkata alapján kezel. 

AZ Ayurvéda életmód alapjai


  1. Keljünk fel napkelte előtt

  2. Egy csésze meleg vízzel indítsuk be az emésztés tüzét

  3. Beleket, hólyagot ürítsük ki

  4. Rendszeresen zubogtassunk olajat a szánkba majd köpjük ki, mossunk fogat

  5. Csattogtassuk össze fogainkat, szezámolajjal dörzsöljük be ínyünket

  6. Jógázunk, nyújtsunk, lazítsunk. Szenteljünk magunkra időt!

  7. Ne együnk sokat egyszerre, egy tenyérnyi étel elegendő

  8. Akkor együnk amikor éhesek vagyunk

  9. Az ételt mindig friss alapanyagból készítsük

  10. Kerüljük az újra melegítést

  11. Ebéd után ne feküdjünk le közvetlenül

  12. 19 óra után ne egyen (ne igyon semmit)

  13. Semmilyen savanyított vagy erjesztett tejterméknek (sajt, joghurt, kefír, aludttej, túró stb.) fogyasztása nem javasolt az esti órákban! 

  14. Figyeljünk az étel társításra NE KEVERJÜK

-hús és hal ne legyen keverve tejjel, mézzel, retekkel, szezámmaggal

-tejet sóval, fekete babbal, élesztős kenyérrel

-túrót banánnal

-mézet Ghyvel

-mézet ne forrósítsuk

-citromot tejjel, joghurttal, uborkával, paradicsommal

-joghurtot tejjel, savanyú gyümölccsel, mangóval, banánnal, sajttal

-tojást krumplival, sajttal, tejjel, gyümölccsel


  1. Főétkezés 10-14 óra között

  2. utána 3 órát ne fogyasszunk semmit

  3. 22-23 között feküdjünk le

  4. Kerülje a kávét, alkoholt

  5. Legalább 32-szer rágjunk meg minden falatot!

  6. Ne együnk egyszerre kétmaroknyinál több ételt, mert gyomrunk kitágul,

és még többet fog követelni!



Ċ
Tünde Köveskuti,
2014. jan. 6. 0:33
Comments